BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

~:: The Followers ::~

Monday, February 15, 2010

posting... posting... Pon....... pon..... :p

Salam Hari Selasa...

Ingin tuan rumah berkongsi dengan anda-anda pengunjung sekalian akan dengan kekuasaan ciptaan Allah s.w.t yang terdapat dihutan hujan negara taman negara endau-Rompin....




p/s : besar bukan.. subhanallah :)




SEKIRANYA wujud senarai keajaiban dunia bagi kategori flora dan fauna, rasanya Malaysia cukup layak untuk tersenarai kerana bumi hutan hujan tropika negara sememangnya kaya dengan khazanah alam semula jadi, mengandungi lebih 1,001 macam penemuan mengagumkan bagi dunia saintis dan pencinta alam.

Di Taman Negara Endau Rompin Peta, Johor saja sudah mencatatkan pelbagai penemuan, bahkan ketika dibuka secara rasmi oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj (Perdana Menteri Malaysia pertama) pada Jun 1985, pasukan saintis pertama menemui lapan spesies endemik flora (tumbuhan).

Lapan spesies itu disahkan hanya ada di Endau Rompin, tidak ditemui di kawasan lain seluruh dunia dan berdasarkan kajian bertajuk ‘Revised and Updated Management and Development Plan for the Endau Rompin National Park, Johor’ (Disember 2000), jumlah itu meningkat kepada 20 spesies. Itulah kelebihan dimiliki hutan hujan tropika dianggarkan berusia 240 juta tahun dulu. Bak kata Pengurus Taman, Taman Negara Endau Rompin Peta, Johor, Kamarul Azhar Abdul Hamid, hutan itu sudah wujud sebelum zaman Jurasik, itulah perbandingan dan kelebihannya.

Berita Minggu berpeluang menyingkap dan melihat sendiri tiga endemik itu yang boleh dikatakan hanya serpihan kecil daripada penemuan saintifik berkenaan iaitu Livistona endauensis (pokok kipas), Johannesteysmannia altifrons (pokok daun payung) dan katak hijau (Rhacophorus tunkuii).

Semua itu sebenarnya berkait rapat dengan hidupan harian masyarakat Orang Asli Suku Jakun yang menetap di Kampung Peta, satu daripada pintu masuk ke Taman Negara terletak kira-kira 60 kilometer dari pekan Kahang.



p/s : untuk perjalanan bajet ciput mcm koi, n mencintai alam sekitar (cinta ke) :))

2 comments:

Hairun Azmi said...

Ini satu penemuan yang sangat menarik...

AfhamFahmy said...

benar cikgu...
sangat2 menarik.....
subhanallah :)